فساد

انچه در اینجا  اورده شده است در واقع ترجمه صفحه   Wikipedia : Corruption  به فارسی است .

این ترجمه با رعایت کلیه ضوابط  و مقررات  دانشنامه ازاد ( ویکی پدیا ) انجام شده است .  در حال حاضر صفحه ای تحت عنوان «  فساد » در ویکی پدیای فارسی  وجود دارد ولی  در مقایسه با متن انگلیسی بسیار کوتاه و نا کافی است . با توجه به اهمیت فوق العاده این موصوع بویژه برای مردمی که  از فساد در کشور رنج میبرند، ترجمه حاضر در اصل بمنظور  انتشار یا به عبارت دقیقتر اضافه کردن به صفحه  «فساد » در ویکی پدیای فارسی انجام شده است، ولی متاسفانه ویکی پدیای فارسی در کنترل یک عده  عوامل مشکوک و خلافکار می باشد که برغم  و  بر علیه  مقررات صریح دانشنامه ازاد از انتشار این ترجمه ممانعت نموده  و مطالب را بلافاصله از صفحه دانش نامه حذف می کنند !

بار ها به ویکی پدیای فارسی و به دفتر مرکزی ان  از این بابت شکایت کرده ام، که تا بحال بی نتیجه مانده است .   بدین ترتیب این عناصر مخرب هموطنان  ایرانی ما و فارسی زبانان را  از دست  رسی اسان به این مطالب محروم می کنند .

 — چنانچه خوانندگان به فن اوری ویکی پدیا اشنایی و تسلط کافی دارند و می توانند در بارگیری این مطالب کمک کنند و یا قادرند راهنمایی در  حهت حل این مشکل بنمایند ،  خواهشمندم از طریق صفحه فیسبوک با من تماس بگیرند.

با سپاس   – تیرداد

Facebook: Theodore Brame

 


فساد

فساد یک نوع خلاف کاری است که توسط فردی که مسئولیت و اقتدار دارد، اغلب برای به دست آوردن منافع شخصی به انجام می رسد. فساد ممکن است شامل فعالیت های بسیاری از جمله رشوه خواری 1 و اختلاس2  باشد، اما ممکن است شامل مواردی هم باشد که در بسیاری از کشورها قانونی هستند. فساد سیاسی زمانی است که یک مسئول دولتی از موقعیت رسمی اش برای رسیدن به منافع شخصی خود سوء استفاده کند.
فساد سیاسی معمولا به خلاف کاری هایی اطلاق می گردد  که از جانب منتخببین مردم صورت میگیرند .
فساد بیشتر در حکومت های دزد سالاری3 ، الیگارشی4 ، رژیمهای دست اندر کار قاچاق مواد مخدر و دولت های مافیا یی15  رایج است.

 

 

 

1- مقیاس فساد

استفن دی. موریس5   Stephen D. Morris،  استاد سیاست می نویسد که فساد سیاسی استفاده غیر مجاز از قدرت عمومی برای کسب منافع خصوصی است . اقتصاددان یان سنیور6 فساد را به عنوان یک اقدام مخفیانه ارائه مال یا خدمات به یک شخص توصیف می کند که در ازای ان، شخص صاحب قدرت  با اعمال نفوذ بر یکسری امور سبب سود بردن فرد اول یا یک شخص ثالث و یا هر دو بشود.
دانیل کافمن7  Daniel Kaufmann از بانک جهانی، این مفهوم را گسترش می دهد تا شامل «فساد قانونی» نیز بشود که در آن سوء استفاده از قدرت در داخل مرزهای قانون صورت می گیرد، زیرا  قدرتمندان اغلب قادر به ایجاد قوانین برای حفاظت از خود هستند. تأثیر فساد در ساخت تاسیسات، عبارتند از افزایش هزینه ها و زمان ساخت و ساز، کاهش کیفیت و کاهش سود.

از دیدگاه هستی شناسی واحد   8unicist ontological   چنین تعریف می شود که فساد به اشخاص امکان می دهد تا به طریق اقدامات نامشروع از محیط ( اجتماعی یا اقتصادی ) سوء استفاده کنند، و در عین حال سیستم و محیطی که خود بخشی از آن هستند را تخریب نمایند.9
فساد در مقیاس های مختلف می تواند رخ دهد؛ فساد اداری که می تواند از التفاتهای کوچک به تعداد کمی از افراد باشد (فساد کوچک) تا فساد هایی که بر دولت در مقیاس وسیع (فساد بزرگ) تأثیر می گذارد و یا فسادی که در بخشی از ساختار و عملکرد روزمره جامعه بسیار شایع است. فساد یکی از نشانه هاو علائم وجود جرائم و جنایات سازمان یافته در یک جآ معه است.
به طور فزاینده ای، شاخص ها و ابزارهایی ساخته شده اند که قادرند اشکال مختلف فساد را با دقت هر چه بیشتر آندازه گیری کنند.

 

 

1.1- فساد کوچک

فساد کوچک در مقیاس کوچکتر رخ می دهد و در هنگامیکه که مقامات و مسئولین رسمی برای ارائه خدمات دولتی با مردم تماس و مراوده دارند. برای مثال، در بسیاری از مکان های کوچک مانند ادارات ثبت، ایستگاه های پلیس، هیئت های صدور مجوزهای دولتی و بسیاری دیگر از بخش های خصوصی و دولتی.

 

 

 1.2-فساد بزرگ

فساد بزرگ عنوان فسادی است که در بالاترین سطوح دولت عمل میکند و به طور قابل توجهی به سیستم های سیاسی، قانونی و اقتصادی مملکت صدمه وارد می اورد. چنین فسادی معمولا در کشورهای دارای حکومت اقتدارگرا و دیکتاتوری یافت می شود و همچنین درکشور هایی که به حد کافی سیستم های کنترلِ ضد فساد را بکار نگرفته اند.
دستگاه حکومتی در بسیاری از کشورها به شعبات قانونگذاری، اجرایی و قضایی تقسیم می شود، تا هر یک بتوانند بطور مستقل از یکدیگر عمل نمایند و به پشتوانه استقلالشان بهتر در مقابل فساد بزرگ مصون بمانند.

 

 

1.3- فساد سیستمی

Systemic corruption فساد سیستمی (یا فساد بومی) فسادی است که عمدتا به دلیل ضعف یک سازمان یا یک فرآیند به وجود می اید. و معمولا با مقامات مسئول که در داخل سیستم فاسد عمل می کنند، در هماهنگی است .
عاملهایی که فساد سیستمی را تشویق و ترویج می کنند عبارتند از تعارض منافع 10 ، کاربرد اختیاری قدرت   discretionary powers، انحصار 11 قدرت، عدم شفافیت، دستمزد های پایین، وجود فرهنگ عدم مجازات. انواع اصلی فساد از جمله رشوه‌خواری 12، اخاذی13 و اختلاس14 در نظامی موجودند که در آن فساد به جای استثنا یک قاعده است.
محققان بین فساد سیستمی مرکزیت دار و فساد سیستمی بدون مرکزیت بسته به اینکه در چه سطحی از دولت وقوع یافته باشند، تفاوت قائل می شوند؛ در ممالکی نظیر جمهوری های مستقل بعد از اتحاد شوروی هر دو گونه از فساد مشهود هستند.
برخی محققین معتقدند که دولتهای غربی وظیفه دارند؛ دولتهای توسعه نیافته را در مقابل فساد سیستمی حفاظت کنند.

 

 

 

2-فساد در بخشهای متفاوت

فساد می تواند در هر بخشی وجود داشته باشد، چه در بخش عمومی ( دولتی )، چه خصوصی و یا حتی در سازمان های غیر دولتی ( سازمان مردم‌نهاد – ان جی او- NGO).16
با این حال تنها درمؤسساتی که به روش دمکراتیک کنترل و نظارت میشوند علاقه مندی به توسعه ساز و کارهای داخلی برای مبارزه با فساد فعال یا فساد غیرفعال وجود دارد، در حالی که در صنایع خصوصی و همچنین در سازمان های غیر دولتی که کنترل دمکراتیک ندارند، عامل سود سرمایه گذاران یا منافع حامیان، تا حد زیادی تعیین کننده نحوه عمل کرد سازمان است.

 

 

2.1- فساد در بخش دولتی و عمومی

فساد دولتی شامل روندهای سیاسی و سازمانهای دولتی نظیر پلیس، و همچنین فساد در واگذاری بودجه و قرار دادهای دولتی و استخدامی می شود.
بررسی های بانک جهانی نشان می دهند که مسئولینی که تصمیم گیرنده اند و سیاست ها را تعیین می کنند ( چه منتخب باشند و چه انتصابی ) نقش بسیار مهمی در معین کردن سطح فساد ایفا کنند و این به دلیل انگیزههای متفاوت هر فرد صاحب مسئولیت است.

 

 

2.1.1- فساد سیاسی

فساد سیاسی سوء استفاده از قدرت عمومی، اداری و یا منابع توسط مقامات منتخب دولتی برای کسب سود شخصی، اخاذی، درخواست و پیشنهاد رشوه است.
همچنین می تواند بصورت خرید یا بدست اوردن ارا برای باقی ماندن در پستشان با سود بردن از امکانات مقام انتخابی شان باشد، که هرینه ان را مالیات دهندگان پرداخته اند.
شواهد حاکی از اینست که فساد سیاسی سبب می گردد که شهروندانی که از انها رشوه خواسته شده است بندرت خود را وابسته و متعلق به منطقه سیاسی مزبور احساس کنند.
یکی از انواع فساد سیاسی که در زبان امریکایی » پیوند » Graft نامیده می شود عبارت از استفاده غیر اخلاقی و خلاف قانون از قدرت سیاسی برای سود بری شخصی است؛ وفتی که مسئولین بودجه های پروژه های عمومی را منحرف کرده و در سمت انتفاع شخصی افراد فاسد و وابستگانشان بکار می گیرند.

توالتهای طلایی کوناس 17
   Kaunas golden toilet case   مهمترین افتضاح سیاسی در کشور لیتوانی بود؛
در سال ۲۰۰۹ شهرداری شهر کوناس دستور می دهد تا یک کانتینر حمل کآلا 18 با صرف هزینه
۱۵۰،۰۰۰ یورو به یک توالت عمومی مبدل گردد. بودجه ماهیانه ۵۰،۰۰۰ یورو نیز برای مخارج نگهداری ان در نظر گرفته شده بود.
در همان زمان یک باشگاه تنیس، مدل پیشرفته تر ان توالتها را به قیمت ۴،۵۰۰ یورو تهیه می کند. بدلیل اختلاف قیمت فاحش بین این دو، توالتهای شهرداری که بوضوح حاکی از فساد مسئولین شهر بودند به «توالتهای طلایی» معروف شدند. برغم هزینه بالا توالتهای طلایی بدلیل وجود نقائص فنی در ساخت شان، برای سالها غیر قابل استفاده باقی ماندند. تحقیقات ضد فساد طولانی در مورد سازندگان توالت و مسئولین شهرداری به جریان افتاد که در نتیجه ان گروهی از مقامات شهری دست اندر کار خرید به مجازات زندان محکوم گشتند، البته متعآقبا از ایشان رفع اتهام شد و به هر کدام مبلغی هم به عنوان جبران خسارت پرداختند.
در پایان کل بهای ساخت و هزینه های مالی و غیره  توالت طلایی به ۳۵۲،۰۰۰ یورو بالغ گشت.

منابع مختلف معتقدند که حزب مردمِ اسپانیا فاسد ترین حزب اروپا است و هزینه فساد ان به ۴۵ میلیارد یورو در سال می رسد.

 

 

 

2.1.2- فساد پلیس

 

فساد پلیس نوع ویژه ای از سوءرفتار پلیس 19 است هنگامیکه  در ازای نفع مالی یا ارتقاع درجه از تعقیب پرونده ای خودداری می کنند، در پرونده ها، دستگیری ها وسایر روندها بطور انتخابی و با دخالت دادن سوء نظرشخصی عمل می کنند، یا برای حمایت از همکارانشان دروغ می گویند.
یک نمونه رایج فساد پلیس رشوه خواری در قبال گزارش ندادن فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر و
فحشا 20 و  سآیر امور غیر قانونی است.
مثال دیگر زیر پا گذاشتن مرام‌نامه 21 و دستورالعمل رفتاری پلیس برای محکوم کردن متهمین است، استفاده از شواهد جعلی به عنوان یک نمونه رایج ان شناخته میشود.
در موارد معدود و کمیاب تری افراد پلیس مستقیما در سازمانهای تبهکاری عضویت و شرکت دارند. در اکثر شهرهای بزرگ اداره داخلی ویژه ای برای تحقیق در زمینه تخلفات و فساد پلیس وجود دارد.

 

 

 

2.1.3- فساد قضایی

 

فساد دستگاه قضایی به سوء رفتار قضات دادگستری از جمله دریافت رشوه، صدور احکام غیر عادلانه و نا درست ، دخالت دادن تعصبات شخصی در جریان دادرسی و غیره اطلاق می گردد.
امر شناخته شده ای است که فساد دستگاه قضایی در ممالک در حال توسعه از جانب دولت دامن زده می شود، چرا که بودجه22 دستگاه قضایی در کنترل قوه اجرائیه است. مقامات دولتی استقلال و جداییی قوا را محترم نمیشمارندو این سبب وابستگی مالی وخیم قوه قضایی به دولت می گردد. موضوع «اقتصاد بنا به قانون اساسی »   23   constitutional economics. به تقسیم عادلانه ثروت در بین قوای حکومتی، از جمله میزان صرف بودجه برای قوه قضاییه میپردازد.
بایست بین دو نوع مختلف فساد قضایی تفاوت قائل شد: اول فسادی که منشا ان دولت است ؛ ازطریق برنامه ریزی بودجه و سایر امتیاز ها، و دیگری فسادی از جانب بخش خصوصی. ریشه کن کردن فساد قضایی، حتی در ممالک پیشرفته میتواند بسیار دشوار باشد.
فساد قضایی میتواند بصورت استفاده دولتها از دستگاه قضایی برای سرکوب مخالفین سیاسی به قیمت تباهی حکومت، نیز پدیدار گردد.

 

 

2.2- فساد در دستگاه اموزشی

24

فساد اموزشی یک پدیده جهانی است . بطور سنتی، بخش پذیرش دانشجو در اموزشگاههای عالی، یکی از فاسد ترین بخشهای دستگاه اموزشی است.25  تلاشهای اخیری که در کشور های اوکراین و روسیه برای مقابله با این نوع فساد از طریق حذف کنکور ورودی و ابداع امتحانهای استاندارد کامپیوتری صورت گرفته است، با شکست بزرگی مواجه شده اند.
سیستم ورود به دانشگاه با » کوپن » هرگز به اجرا گذاشته نشد. هزینه فساد در این زمینه بحدی است که مانع رشد اقتصادی پایدار میشود و فساد اموزشی بومی به ایجاد یک سلسله مراتب اداری فاسد منتهی می گردد. در حالیکه تحصیلات عالی در روسیه با شیوع وسیع رشوه همراه است، در ایالات متحده و بریتانیا مقدار قابل ملاحضه ای تقلب و جعل وجود دارد. ایالت متحده مخصوصا با نقاط خاکستری (که صریحا غیر قانونی نیستند ) و فساد سازماندهی شده متمایز می گردد.26

رژیم های دیکتاتوری نظیر جمهوری هآی اتحاد شوروی سابق فساد اموزشی را تشویق می کنند، مخصوصا در زمان برگذاری انتخابات. این ویژگی روسیه ، اوکراین و جمهوری های اسیای مرکزی است. به لطف دستگاههای رسانه ای و اینترنتی خبری، مردم بخوبی از سطح بالای فساد در سیستم اموزش عالی مطلع هستند. تحصیلات مرحله دکترا نیز مستثنا نیستند، پایان نامه ها و درجه دکترا برای فروش عرضه می شوند، حتی به سیاستمداران.26
پارلمان روسیه شهرت بدی دارد در زمینه نمایندگان صاحب پایان نامه ها و » تحصیلات عالیه «. علت اصلی سطح بالای فساد اینست که دانشگاهها هنوز نمی توانند از گذشته استالینی، دستگاه اداری سنگین و نبود خود گردانی و استقلال خود را نجات دهند.
 هردو روش های کمی و کیفی برای تحقیق در مورد علل فساد اموزشی بکار رفته اند، ولی این موضوع که نیاز به تحقیق بیشتر دارد اصلا مورد توجه استادان دانشگاه قرار نگرفته است .
در بسیاری از جوامع و سازمانهای بین المللی فساد اموزشی یک  تابو 27 باقی می ماند . در بعضی ممالک نظیر کشور های اروپای شرقی، بالکان و برخی ممآلک اسیایی فساد در دانشگاهها بکرات مشاهده میشود. این شامل پرداخت رشوه برای عبور از مراحل اداری و همچنین رشوه برای اخذ پایان نامه و مدرک نیز میگردد.
میل به قبول رشوه برای صدور مدرک می تواند کاهش یابد چنانچه فرد به ناشایست بودن این تخلف و احتمال بالای گرفتار شدن و شدت مجازات ها کاملا اگاه شود.28

 

 

 

2.3- فساد در اتحادیه های کارگری

اتحادیه کارگری تیمستر (International Brotherhood of Teamsters) در ایالات متحده مثال خوبی است از نتیجه مثبت راهکار مدنی ـ قضایی «ریکو »   29

RICO– Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act .    برای چند دهه این اتحادیه کارگری تحت کنترل مافیا 15 La Cosa Nostra قرار داشت. از سال 1957 چهار نفر ار هشت مدیر تیمستر متهم ( محکوم ) گشتند، ولی سازمان جنایی به کنترل خود کماکان ادامه داد. بالاخره دولت فدرال توانست با بکار بردن روند قضایی مدنی دست جنایتکاران را از این اتحادیه که ۱​​.۴  میلیون نفر عضو دارد کوتاه کند.

 

 

 

2.4- فساد در مذهب 

40

تاریخ مذهب شامل موارد متعددی میشود که رهبران مذهبی پیرامون وجود فساد در عملکرد مذهبی و سازمانهای مذهبی هشدار داده اند .
پیامبران یهودی اشعیا30 و عاموس 31 دستگاه خاخامی 32  پادشاهی کهن یهود 33  را بدلیل عدم موفقیت شان در برقراری ایده ال های تورات34، مورد نکوهش قرار می دهند.

در انجیل عهد جدید35 عیسی مسیح دستگاه خاخامی یهودیان را متهم می کند به اینکه ریاکارانه خود را صرف بخش خشک و تشریفاتی تورات کرده اند و از عناصر مهمتری نظیر عدالت، شفقت و ایمان غفلت میورزند. در سال ۱۵۱۷ مارتین لوتر36 کلیسای کاتولیک را به فسادی دامنه دار متهم کرد که شامل فروش آمرزش‌نامه37 هم میشد.(اعلامیه 95 ماده ای مارتین لوتر )

در ۲۰۱۵ استاد  دانشگاه پرینستون کوین کروز Kevin M. Kruse تزی 39  ارائه می دهد مبنی بر اینکه سردمداران سرمایه داری در سالهای بین ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰   همکاری گروهی از روحانیون از جمله جیمز فیفیلد James W. Fifield Jr., را جلب نموده بودند تا روایات و تفسیرهای مذهبی از انجیل به مومنین ارائه دهند که از جنبه های همیاری و تشریک مساعی و رویکردهای اجتماعی کتاب مقدس بکاهد، و به رویکرد امرزش فرد گرایانه و شخصی که با فعالیت های اقتصادی سرمایه داری مناسبت دارد، در تفسیر هایشان بیفزایند.
    البته سر دمداران سرمایه د اری از گذشته همواره سعی داشته اند تا بآاستفاده از مذهب خود را مقبول و درست معرفی کنند . سازمانهای خیریه نظیر Spiritual Mobilization یا انهایی که سوپ و خوراکی توزیع می کنند ،سعی دارند سرمایه داری و مسیحیت را در اذهان با هم ادغام نمایند، و در عین حال کمکهای اجتماعی دولت به نیازمندان را به بی خدایی و بت پرستی ربط می دهند.

 

 

 

 2.5- فساد در فلسفه  

42

فیلسوف قرن ۱۹ ارتور شوپنهاور 41 تصدیق می کند که دانشگاهیان از جمله فلاسفه، به اندازه سایر اقشار جامعه در معرض فساد هستند .
او تمایز قائل می شود بین فلاسفه فاسدی که نگرانی شان اینست که به اعتبار عنوانشان بتوانند مرفه زندگی کنند و از امتیازها و پرستیژ در نظر مردم بر خوردار باشند، و انهایی که تنها مشغله فکری و انگیزه شان کشف حقایق و شهادت راستی هاست.
فیلسوف بودن، دوست دار خرد بودن است ( برای خرد چیزی جز حقیقت وجود ندارد )، عشق به حقیقت در یک محدوده کافی نیست؛ تا حدی که با منافعش مغایرت نداشته باشد، مطابق خواست رئیسهایش باشد، مطابق اصول دین یا موافق پیشداوری ها و سلیقه معاصرینش، تا وقتی که از وضعش راضی است، در این صورت او فقط دوست دار خویشتن است و نه دوست دار حقیقت.
برای این عنوان افتخاری بخوبی و خردمندانه دقیقا چنین بیان گشته است؛ انسان میبایست صادقانه و از صمیم قلب دوستدار حقیقت باشد، و بنا بر این بدون قید شرایط و بدون هیچ محدودیتی، و از همه بالاتر ، در صورت لزوم در مخالفت با هر چیز دیگر.
به این دلیل که وقتی فرد مدعیست که خرد ازاد شده است، در این بیانیه او هیج اگاهی و علاقه ای در مورد چیزدیگری جز حقیقت ندارد.

 

 

 

2.6- فساد شرکتها 

  43

در جرم شناسی 44 جرائم تجاری و کسب و کار corporate crime به جرمهایی اطلاق می گردد که یا از جانب شرکتهای خصوصی تجاری و حرفه ای با مسئولیت حقوقی محدود صورت گرفته اند و یا از جانب افراد خصوصی که به نمایندگی و به نفع ان شرکتها عمل می کنند.
ممکن است که بعضی رفتارهای منفی شرکتها ضرورتا در همه جا جنایی تلقی نشوند، قوانین در جوامع مختلف متفاوت هستند.

شرکت نفت برزیلی  پتروبراس Petrobras ، یک شرکت نیمه ملی و چند ملیتی نفتی است که مقر مرکزی ان شهر  ریو دو ژانیرو  در برزیل می باشد.
در سال ۲۰۱۶ این شرکت رتبه ۵۸ را در رده بندی «فورچون جهانی ۵۰۰ «- 45 به خود اختصاص داد. پتروبراس به اتهام تبانی بین شرکتهای بزرگ و سیاستمداران و همچنین فساد، تحت تحقیقات قانونی قرار گرفته است.
 اودربرچت  Odebrecht  یک مجتمع بزرگ تجاری ـ صنعتی یا شرکت خوشه‌ای46 برزیلی است که در زمینه های اقتصادی متنوع از جمله مهندسی ، املاک ، ساخت و ساز، شیمی و پترو شیمی فعالیت دارد.
شرکت در سال  ۱۹۴۴  در سالوادور دو باهیا Salvador da Bahia توسط «نوربرتو  اودربرچت » بنا نهاده شده است، و در حال حاضر در امریکای جنوبی، امریکای مرکزی، امریکای شمالی، کارائیب، افریقا، اروپا خاور میانه حضور دارد.

اودربرچت یکی از ۲۵ بزرگترین شرکتهای ساخت و ساز در جهان است که هنوز تحت مدیریت خانواده اودربرچت میباشد. کادر مدیریت شرکت در جریان »› عملیات کار واش»› Operation Car Wash به اتهام رشوه به مدیران پتروبراس، در ازای اعمال نفوذ بمنظور اخذ قرار دادهای تجاری، تحت باز جویی قرار گرفتند.
عملیات کار واش که هنوز در جریان میباشد، یک تحقیقات جنایی در زمینه پول شویی47 ، رشوه خواری و سایر جرائم مربوطه است که پلیس فدرال برزیل، شاخه کوریبیتا با مدیریت قاضی سرجیو مورو

Sérgio Moro از مارس ۲۰۱۴ به اجرا می گذارد .43

 

 

 

 

2.7- اسلحه در ازاء پول

  48

انگولا در رده ۱۶۸ از ۱۷۸ در رده بندی  شاخص احساس فساد49  شفافیت بین‌الملل 50، با رده ۱،۹ در مقیاس بین صفر و ۱۰ قرار گرفته بود. در شاخص حاکمیت بانک جهانی سال ۲۰۰۹، انگولا در رتبه بسیار ضعیفی در هر شش جنبه های ارزیابی حاکمیت، جای گرفت . در حالیکه امتیاز هایش برای ثبات سیاسی به ۳۵،۸ در سال ۲۰۰۹ از   ۱۹،۲ در سال ۲۰۰۴ ، بهبود یافت. انگولا مخصوصا در جوابگوئی و مسئولیت،استاندارد های نظارتی و حکومت قانون امتیاز های خیلی پائینی بدست اورد. نمرات مربوط به فساد از رده فوق العاده پایین ۶،۳ در سال۲۰۰۴ به ۵،۲ در ۲۰۰۹ تنزل کرد.

در مورد این کشور نظر خوبی بیان نمی شود، و برغم در امد صنعت نفت، فساد صدمات مهمی به اقتصاد ان وارد می کند.51

ماجرای فرانسوا میتران  ـ شارل پاسکوا Mitterrand–Pasqua affair   52   که به »›انگولا گیت »› Angolagate معروف شد یک افتضاح سیاسی بین المللی ، حاکی از حمل و فروش غیر قانونی اسلحه از اروپای مرکزی به انگولا توسط دولت فرانسه در دهه ۱۹۹۰ است.

فروش غیر قانونی سلاح به انگولا توسط فرانسه برغم ممنوعیت سازمان ملل در قبال منتفع شدن از درامد نفت این کشور، منجر به دستگیری ها و روندهای قضایی مهمی در دهه ۲۰۰۰ شد. این افتضاح سیاسی ـ تجاری با چندین چهره و شخصیت مهم سیاسی فرانسه گره خورده بود.
«انگولا گیت » در سالهای دهه ۱۹۹۰ در جریان بود و و در همآن دوره افشا گشت. ۴۲ شخصیت سیاسی و دولتی فرانسه از جمله ژان کریستف میتران ( پسر فرانسوا میتران رئیس جمهور ) ، ژاک اتالی ، شارل پاسکوا ( وزیر کشور سابق) ، ژان شارل مارچیانی ، پییر فالکون ، ارکادی گیداماک ، پل لو سولیتزر ، ژرژ فِنِچ ، فیلیپ کوروا … به جرم معاملات غیر قانونی سلاح، تقلب در مالیات ، اختلاس ، پول شویی و برخی دیگر جرائم متهم ، محاکمه و محکوم گشتند.53

 

 

 

3- روشها

در فساد سیستماتیک و فساد بزرگ چندین روش و نحوه عملکرد مختلف بطور همزمان برای نیل به مقصود بکار گرفته میشوند .

 

3.1- رشوه

 

رشوه  عبارت است از استفاده نادرست از هدیه و مرحمت برای کسب نفع شخصی. البته در مناطق و فرهنگهای مختلف می تواند اسامی متفاوتی داشته باشد .
رشوه از عام ترین و رایج ترین نوع فساد است . مرحمت ها در رشوه خواری میتوانند هدیه ، مرحمت های جنسی، سهام شرکتها، تفریحات، اشتغال و انتفاع سیاسی و غیره باشند. رشوه می تواند در ازای رفتار تبعیض امیز، افشای اسرار یا نادیده گرفتن جنایت پرداخت شود .54
رشوه گاه ممکن است بعنوان استفاده سیستمی از فساد برای سایر مقاصد باشد، مثلا ارتکاب فساد بیشتر. رشوه خواری می تواند مسئولین و مامورین دولتی را در برابر تهدید و اخاذی اسیب پذیر سازد.

3.2-اختلاس ، دزدی ، تقلب

 

اختلاس  و دزدی عبارت است از اینکه فرد بطور غیر قانونی بودجه یا اموال را به تملک خود دراورد.
تقلب  هنگامیست که با فریب مالک اموال را متقاعد کنند تا دآرایی ها را به طرف بی صلاحیت و غیر مجاز واگذار کند.
برای مثال منحرف کردن اموال یک شرکت بسوی شرکتهای مشکوک یا غیر واقعی shadow companies و سپس انتقال انها به جیب کارمندان فاسد شرکت اول، یا دزدی از کمکهای بین المللی و خارجی، کلاه برداری و دیگر فعالیتهای فساد امیز.

3.3- پیوند

 

» پیوند » Graft نوعی فساد سیاسی بسیار رایج است که در طی ان سیاستمداران با سوء استفاده از موقعیت و قدرت خود بودجه هایی را که برای پروژ های معینی تصویب شده اند را بسویی منحرف میسازند تا حد اکثر نفع برای نزدیکانشان، شرکتها و یا افراد در ارتباط با انها، حاصل شود .

 

 

 

3.4-اخاذی و تهدید

همانطور که پرداخت رشوه، تشویق افراد به فساد است، باج گیری و اخاذی55  نوع منفی و همراه با خشونت فساد است که میتواند تهدید به اعمال خشونت یا زندانی کردن بطور غیر قانونی یا حتی تهدید به افشای جرائم قبلی فرد باشد .
برای مثال تهدید یک مسئول دولتی و با نفوذ به اینکه اگر معالجات پزشکی سریع یا خارج از نوبت دریافت نکند یا یک موضوع اداری بنا به خواست وی حل نشود یا مبلغ پولی که خواسته است به او تحویل نگردد ، اسراری را که در اختیاردارد به نشریات خواهد فرستاد.

 

 

 

3.5- قاچاق نفوذ

 

قاچاق نفوذ Influence peddling یعنی شخص از نفوذش دردولت و اشنایی اش با مقامات حکومتی برای کسب رفتار تبعیض امیز بنفع شخصی ثالث سوء استفاده کند. این فعالیت معمولا در قبال پرداخت پول صورت می پذیرد .

 

 

 

3.6-شبکه سازی

 

شبکه سازی Networking روش موثری برای جویندگان شغل است و به ایشان امتیاز قابل توجی نسبت به سایر متقاضیان در بازار کار می دهد. عمل کرد بدین ترتیب است که شبکه ساز سعی می کند روابط دوستانه و نزدیکی با کارفرمایان، هیئت داوری انتخاب کارمند و غیره برقرار نماید به امید اینکه از این روابط برای اعمال نفوذ در تصمصم ایشان در استخدام یک متقاضی شغل سوء استفاده نماید. شبکه سازی نوعی فساد است که با دخالت غیر قانونی سعی در تخریب روند رسمی و عادی استخدام را دارد، بجای اینکه نامزد ها بر اساس لیاقت ها و کیفیت ها یشان و بطور عادلانه و با شانس مساوی انتخاب شوند. در نتیجه اشخاص بی کفایت می توانند با سود بردن از این نوع ارتباطات شغل افراد لایق تر و مناسب تر را غصب کنند.56

 

 

 

3.7- سوء استفاده از قدرت

 

سوء استفاده از قدرت تصمیم گیری Abuse of discretion ، زمانیست که مسئول دولتی یا حکومتی و غیره قدرتش را در اخذ تصمیمات نادرست و غیر قانونی بکار ببرد . برای مثال وقتی قاضی بر خلاف مقررات مجرمی را تبرئه کند یا مامور گمرکی که اجازه عبور یا ورود قاچاق را بدهد.

 

 

 

 

3.8- دوستگماری و خویشاوند سالاری

 

دوست‌گماری57، خویشاوندسالاری 58 ویا قبول مرحمت و هدایا در ازای اعطای آمتیاز و دوستی با اوردنگان انها clientelism ، از انواع فساد هستند. برای مثال استخدام یکی از اعضای خانواده یا یک فرد هم حزب سیاسی صرفنظر از استحقاق واقعی ایشان برای ان کار، نمونه رایجی از این فساد است.
جالب اینکه برخی حکومتها این نوع فساد را ممنوع نمی کنند.

 

 

 

4- فساد، مانع رشد اقتصادی

59

فساد بطور جدی نقشی منفی و بازدارنده در سرمایه گذاری های خصوصی و در نتیجه پایین امدن رشد اقتصادی ایفا می کند، و همچنین سود دهی فعالیتهای تولیدی را کاهش می دهد .

اگر سود دهی فعالیتهای تولیدی و اقتصادی نسبت به سود اوری فعالیتهای فاسد کاهش یابد، در بلند مدت بتدریج سرمایه ها بسوی بخش فاسد هدایت خواهند شد.
این سبب می گردد که از حجم سرمایه ها و سر مایه گذاری های مثبت و مفید از جمله نیروی های انسانی کار امد، در ممالک فساد زده کاسته شود.
فساد سب افزایش نا برابری ها، کاهش سود دهی تولید و در نتیجه افزایش اقتصاد دلالی و رواج فساد می گردد . افزایش نابرابری ها نه تنها باعث ایجاد ناآمیدی و سرخوردگی اقشار محروم می شود بلکه سطح تولید، رشد اقتصادی و اشتغال زایی را نیز پایین می اورد.

 

 

 

5- علل فساد

60
بنابر یک نظر ستجی در سال ۲۰۱۷، عوامل زیر بعنوان علل و انگیزه های فساد معرفی شده اند:
– طمع پول، قدرت، لوکس یا هر ارزو و میل مادی دیگر

– اقتصاد و سیاست شدیدا انحصاری شده

– سطح پایین دمکراسی، مشارکت مدنی ضعیف و شفافیت سیاسی خیلی کم
– دیوان سالاری سنگین و دستگاه اداری نا کارامد و بی کفایت

– ازادی کم مطبوعات

– ازادی کم اقتصادی

– تمایزات قومی مهم و سطح بالای تبعیض در جامعه و »› پارتی بازی »›

– عدم تساوی دو جنس

– عدم ادغام کافی در سیستم اقتصادی جهانی

– دستگاه دولتی عرض و طویل

– دولت شدیدا متمرکز

– در مستعمرات سابق فرانسه ، بلژیک ، پرتقال و اسپانیا فساد بیشتری به چشم می خورد در مقایسه با مستعمرات سابق بریتانیا یا هلند

– دارا بودن ذخائر و معادن

– فقر

– بی ثباتی سیاسی

– حقوق مالکیتی ضعیف

– سرایت فساد از کشور های همسایه

– سطح پایین اموزش

– دسترسی ضعیف به اینترنت

 

 

 

 

5.1- جلوگیری از فساد

61
ر. کلیتگارد R. Klitgaard این فرضیه را ارائه میدهد که فساد بوقوع خواهد پیوست چنانچه نفع حاصل از ان بیشتر از مجازات یا جریمه ضربدر احتمال دستگیری و محاکمه باشد.
درجه فساد از یک طرف تابع میزان انحصار و قدرت تصمیصم گیری در این مورد است؛ که چه کسی میتواند به چه مقدار منتفع گردد و از طرف دیگر تا به چه حد این فعالیت قابل رسیدگی و حساب پرسی خواهد بود.

از طرفی مجازات خفیف و احتمال ضعیف دستگیری فقط زمانی به فساد منجر می گردند که مردم تعهدات آخلاقی را نادیده بگیرند .

معادله اصلی کلیگارد توسط س. استفان C. Stephan بشکل زیر اصلاح شد :

»›میزان فساد = انحصار + قدرت تصمصم گیریی ـ شفافیت ـ اخلاق ‹»

بنا به استفان، بُعد اخلاقی یک بخش ذاتی و یک بخش خارجی دارد.
جزء ذاتی ان اشاره به موضوع ذهنی دارد و جزء خارجی وابسته به عوامل مادی بیرون از ذهن است، نظیر؛ فقر، کمبود درامد، شرایط کاری نامناسب یا غیر عملی که مردم را وادار می کند بدنبال راه حلهای «جایگزین» بروند.
بنا به فرمول تصحیح شده کلیتگارد، محدودیت انحصار، قدرت تصمیم گیری کنترل شده افراد، شفافیت تحت نظارت هم زمان سازمانهای غیر دولتی مستقل و رسانه ها بعلاوه دسترسی عموم به اطلاعات قابل اعتماد، میتوانند این مشکل را کاهش دهند.

جانکوف Djankovو دیگر محققین، با استناد به شواهد بدست امده به طور مستقل ،از کشور های توسعه یافته و عقب مانده، نقش اطلاعات را در مبارزه با فساد، بسیار مهم می دانند.62
اشکار کردن اطلاعات مالی مسئولین دولتی برای عموم هم گام است با بهبود شفافیت و پاسخ گویی تشکیلاتی، و سوء رفتاری نظیر خرید اراء انتخاباتی را از بین می برد. تاثیر این روش مخصوصا زمانی قابل ملاحضه می گردد که شامل منبع درامد سیاستمداران بشود با در نظر گرفتن بدهی ها و دارائی هایشان ، نه فقط میزان درامد .
هر عامل خارجی که ممکن است سطح انظباط اخلاقی را پائین بیاورد باید حذف گردد . بعلاوه یک مملکت باید فرهنگ معیآر اخلاقی بالا را در جامعه رایج سازد؛ با نمونه ارائه کردن رفتار صاحب منصبان دولتی معیارهای اخلاقی افراد جامعه را افزایش دهد.

 

 

 

 

5.2- افزایش مشارکت جامعه مدنی

63
ایجاد مکانیسم از پایین به بالا bottom-up mechanisms، ترویج مشارکت شهروندان و تشویق ارزشهای درستکاری، جوابگویی و شفافیت، اجزاء حیاتی مبارزه با فساد هستند.
بکار گذاشتن «مرکز مشاوره حقوقی » Advocacy and Legal Advice Centres منجر شد به افزایش شمار شکایت های ثبت شدهِ شهروندان بر علیه فساد، و همچنین منتهی گشت به پرورش یک استراتژی برای مدیریت خوب با مشارکت شهروندان در نبرد علیه فساد.

 

 

6- برنامه های مبارزه با فساد

64
قانون «فعالیتهای فسادامیز خارجی»  Foreign Corrupt Practices Act  یک الگوی قانونی اولیه برای بسیاری ممالک غربی صنعتی عضو » او ایی سی دی » OECD  «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» 65 بود.

انجا برای نخستین بار رویکرد قدیمی principal-agent approach «مسئله کارفرما-کارگزار «66 به عقب رانده شد؛ که بنا به ان بطور کلی قربانی و عوامل غیر فعال و انفعالی فساد مورد توجه بودند، در حالیکه اعضای فاسد فعال مورد توجه و تعقیب قانونی قرار نمی گرفتند.

به نحوی بی سابقه برای نخستین بار قوانین یک کشور صنعتی مستقیما فساد فعال، بویژه در نقل و انتقالات مالی بین المللی را محکوم میکرد، انچه که در ان هنگام در مغایرت با فعالیتهای ضد رشوه خواری
بانک جهانی 67 و «سازمان زاییده ان»  spin-off organization یعنی  شفافیت بین الملل 68 بود.
از سال ۱۹۸۹ OECD » سازمان همکاری و توسعه اقتصادی » یک کمیته موقت بررسی

hoc Working Group تشکیل داد به منظور تبیین مفاهیم اصلی در مسئله فساد، و بکار گذاردن قوانین ملی در مورد تخلفاتی که تماما یا بخشی از انها در خارج از کشور وقوع یافته اند .
بر اساس مفاهیم و روش اف سی پی ای FCPA،یک کمیته تحقیقی در سال ۱۹۹۴معرفی شد،
و سپس دستور العمل های ضد رشوه خواری او ای سی دی OECD بعنوان پیشقراولِ  پیمان نامه69 OECD برای مبارزه با رشوه خواری مسئولین دولتهای خارجی در عملیات تجاری بین المللی عرضه گشت، که در سال ۱۹۹۷ به امضای کلیه کشور های عضو رسید و نهایتا در ۱۹۹۴ به اجرا گذارده شد.

به سبب جریان داشتن فعالیتهای مخفی فساد بین المللی، چندین مکانیسم برای نظارت و مراقبت کشور ها توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD آیجاد شده تا استعداد ها و فعالیتهای ملی را بنحوی توسعه دهند که قادر به نبرد با فساد خارجی باشد.

بررسی و نظر سنجی نشان داده است؛ بالا بردن سطح استاندارد های عملی و اخلاقی شرکت های متعلق به کشور های امضا کننده پیمان نامه ۲۰۱۰، سبب شده که ایشان کمتر به رشوه خواری متوسل شوند.

در سال ۲۰۱۳ سندی که توسط بخش اقتصادی و خصوصی حرفه ای ، دانش کاربردی و میز خدمات آرائه شد، حاکی از وجود فعالیتهای ضد فساد از قرار ذیل هستند :

1 – تئوری مبارزه با فساد از روش قدیمی » صلاح دید مامور » principal-agent approach که بنظر در دفع فساد سیستمی نارسا می اید، به سیستم » کار گروهی » Collective action problem عوض شده است.

2 – نقش سازمانهای چند جانبه ای، در مبارزه با فساد بسیار مهم و تعیین کننده بوده است . یو ان سی ای سی

United Nations Convention against Corruption – UNCAC یک دستور العمل مشترک برای تمام کشور های جهان ارائه می کند .
هر دو نهاد شفافیت بین الملل  و بانک جهانی برای تشخیص و طراحی سیاستهای ضد فساد، به دولتهای ملی کمک و یاری میرسانند.

3- در سالهای اخیر، پس از امضای یو ان سی ان سی UNCAC استفاده از سازمانهای ضد فساد افزایش مهمی یافته اند. انها شواهد قانع کننده ای برای توسعه میزان مشارکتشان یا راه بهتری برای سازمان دادن به ان نیافتند.

4ـ بطور ستنی سیاستها و روشهای مبارزه با فساد مبنی بر تجارب موفقیت امیزگذشته و قضاوت عقل سلیم بوده اند. در سالهای اخیر تلاش شده تا یک ارزیابی سیستمی از میزان موفقیت روش های ضد فساد بعمل بیاید ، در نتیجه کشف کردند که این مبحث هنوز در مراحل ابتدایی حیات خویش است.

5- سیاستهای ضد فسادی که اجرای انها به کشور های در حال توسعه توصیه می شوند، ممکن است برای ممالکی که بتازگی از جنگ خارج شده اند مناسبت نداشته باشند .
سیاستهای ضد فساد برای دولتهای ضعیف و شکننده، می بایست با ظرافت و دقت طراحی شوند .

6- سیاستهای ضد فساد می توانند به رشد فعالیت های اقتصادی کمک کنند. شواهدی در دست است که کاهش فساد تجارت و اقتصاد را رونق می بخشد وسبب افزایش تولید شرکتها می گردد.
کشور  رواندا پیشرفت حیرت انگیزی در بهبود مدیریت و محیط اقتصادی نموده است که می تواند به عنوان الگو برای ممالکی که از جنگ خارج شده اند بکار رود.

7- سفر اموزشی فساد

در بعضی ممالک برای افزایش اگاهی شهروندان، انها را به یک سفر اموزشی فساد میبرند . مثل شهرهای پراگ ، شیکاگو ، مکزیکو سیتی. 70

 

 

 

8- فساد قانونی

گرچه فساد اغلب یک فعالیت غیر قانونی بحساب امده است، ولی یک مفهوم تکامل یافته از فساد قانونی توسط دانیل کوف من و پدرو وینسنت Daniel Kaufmann and Pedro Vicente تشریح و توصیف شده است. انرا بطور خلاصه چنین می توان تعریف کرد: » » روند فاسدی که تحت حمایت مقررات و در داخل یک چهار چوب قانونی جای گرفته است.» »

 

 

 

 

8.1- نمونه ای از فساد قانونی

71
در سال ۱۹۷۷ ایالات متحده امریکا قانون اف سی پی ای Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) را وضع نمود که هدف ان غیر قانونی اعلام کردن پرداخت به دولتهای خارجی بمنظور کسب امتیاز تجاری است، و سایر کشور های عضو» او ایی سی دی» OECD را نیز دعوت به اجرای این قانون نمود. در ۱۹۷۷ در همین رابطه قانون ضد رشوه خواری » او ایی سی دی »  نیز به امضای کشور های عضو رسید.

۱۷ سال پس از به اجرا گذاشتن قانون آف سی پی اَی FCPA، یک کمیسیون پارلمانی در شهر بن ( المان )  تحقیقی مقایسه ای پیرامون فساد در کشور های صنعتی عضو او ایی سی دی بعمل اورد ، و در نتیجه ان کشف شد که در اکثر ممالک صنعتی (در ۱۹۹۴) فساد خارجی قانونی بوده است، البته فعالیتهای فاسد خارجی گاه کوچکتر و محدود تر بودند مثل نوعی کاهش در مالیات، و گاه خیلی مهمتر و سیستمی مثل المان که در واقع یک دستورکار و عملکرد عادی و روتین بود، در عین حالیکه فساد در داخل این کشور تحت تعقیب قرار می گرفت.
در نتیجه ، کمیسیون پارلمانی توصیه کرد که برای حمایت از صنایع صادرکننده، پیشنهاد کمیسیون قبلی مبنی بر محدود کردن فساد خارجی شرکتهای المانی که برپیروی از قانون اف سی پی اَی امریکا بود را رد کنند.تنها پس از اینکه پیمان نامه ضد رشوه خواری او ایی سی OECD به اجرا گذارده شد ، در سال ۱۹۹۹ آلمان فساد خارجی را غیر قانونی کرد.

 

 

 

 8.1.1- فعالیتهای فساد خارجی کشور های صنعتی عضو او ایی سی دی OECD ( تحقیقی از کمیسیون پارلمانی بن ۱۹۹۴) :

دانمارک:

پرداخت های رشوه قابل کسر از مالیات هستند، در صورتی که عملیات تجاری روشن بوده و کفایت ان حفظ شده باشد.
فرانسه :

اساسا تمام هزینه ها قابل کسراز مالیات هستند . هرچند هزینه های پرسنل باید در ارتباط و متناسب با کار انجام شده باشد و نباید بطور غیر قابل توجیهی نسبت به ارزش و اهمیت کلی عملیات گران بوده باشد. این مقررات شامل پرداخت پول به کارمندان خارجی نیز می شود. اسم و ادرس دریافت کننده پول باید قید شود، مگر اینکه مبلغ کمتر از ۵۰۰ فرانک فرانسه باشد. اگر دریافت کننده معرفی نشود مبلغ پرداخت شده » دستمزد مخفیانه » قلمداد خواهد شد و مقرراتبی مزیت زیر شامل حالشان خواهد شد:

ــ هزینه های رشوه قابل کسر از مالیات نخواهند بود.
ــ شرکتهای بزرگ و موجودیت های حقوقی باید یک جریمه مالیاتی بمیزان ۱۰۰ درصد مبلغ پرداخت شده ( رشوه ها )، و ۷۵ درصد برای دیر کرد اعلام مالیاتی بپردازند.

ــ ممکن است یک جریمه نقدی ۲۰۰ فرانک فرانسه، شامل هر یک مورد بشود.
ژاپن :

در ژاپن رشوه را می توان بعنوان هزینه کسب و کار از مالیات کم کرد، در صورتی که نام و مشخصات در یافت کننده قید شده باشد. این شامل پرداختها به کارمندان و ماموران خارجی نیز می شود.
کانادا :

در این کشور قانونی کلی به نفع یا بر علیه کم کردن هزینه رشوه از مالیات وجود ندارد. روش مرسوم اینست که رشوه های پرداخت شده برای عقد قرار دادها، قابل کسر از مالیات هستند. پرداخت رشوه به مسئولین دولتی، قضات و سایر کارمندان در این مقوله قرار می گیرند.
ایلات متحده :

رشوه قابل کسر از مالیات است اگر خلاف قوانین اف سی پی ایی FCPA نباشد.
بریتانیا :

رشوه قابل کسر از مالیات است اگر برای هزینه های عملیاتی شرکت بوده باشد.

 

 

 

8.1.2- فساد قانونی ویژه، منحصرا بر علیه کشور های خارجی

72

با استناد به توصیه های کمیسیونهای مالی پارلمانی که جلوتر نام برده شد، دولت هلموت کهل      (المان-۱۹۴۱ـ ۱۹۹۴ ) تصیم گرفت تا قانونی بودن پرداخت رشوه به مسئولین خارجی و قابل کسر مالیاتی بودن این مخارج، در طی معاملات بین المللی را کماکان حفظ کند. که البته یک چنین فعالیت فساد امیزی اشکارا در مغایرت با مصوبات او ایی سی دی OECD ( ۱۹۹۴) بود. این قانون تا سال ۱۹۹۹ در المان باقی ماند. بنا به کمیسیون تحقیقاتی ملی پارلمانی اکثریت کشور ها در سال ۱۹۹۴ قوانین ضد فساد را رعایت کرده و مثل المان ار دیدگاه منافع ملی با ان بر خورد نمی کرده اند.

مخصوصا افشا نکردن نام دریافت کننده گان رشوه برای کسر مخارج از مالیات، سد مهمی در راه سیستم قضایی کشورهای خارجی در تعقیب و شناسایی رشوه گیرندگان بود. بدین ترتیب یک شبکه مهم از دوستی ها و ارتباطات محرمانه فساد امیز در بازار مشترک اروپا و بعدها در  اتحادیه اروپا73 و منطقه یورو74 پدید امد. علاوه بر این، در ان دهه ها برای تقویت هر چه بیشتر شبکه فساد، تعقیب و مجازات فراریان از مالیات خیلی محدود شده بود .
مامورین مالیاتی المان دستور داشتند که از افشای نام رشوه گیرنده گان در جریان تحقیقات مالیاتی و روند های قضایی ، خود داری ورزند. در نتیجه شرکتهای المانی بطور سیستمی از سال ۱۹۸۰ تا به امروز برای تغذیه حسابهای محرمانه شان، حجم اقتصاد غیر رسمی خود را ۳۵۰میلیارد یورو در سال افزایش داده اند.75

 

 

 

8.2- پرونده فساد شرکت زیمنس

76

در سال ۲۰۰۷ شرکت  زیمنس77  به اتهام پرداخت ۳.۵ میلیون یورو رشوه به شرکت ایتالیایی
انل گرین پاورEnel Power SpA . برای بدست اوردن یک قرار داد ۲۰۰ میلیون یورویی، در یک دادگاه جنایی محکوم شد. دولت ایتالیا یکی از سهامداران شرکت انل است.
معامله از طریق حسابهای مخفی در سویس و  لیختن اشتاین  صورت گرفت، که دقیقا برای اینگونه مصارف ایجاد شده بودند. از انجایی که این جرم پس از به اجرا در امدن قانون ضد فساد او ایی سی دی OECD صورت گرفته بود، لذا قابل تعقیب قضایی بود. بنا به استادان حقوق  سالینجر و گد

Frank Saliger and Karsten Gaede، برای اولین بار دادگستری المان یک پرونده فساد درخارج را مثل فساد در داخل کشور مورد دادرسی قرار داد، گرچه هنوز دادگاه از رقبای خارجی در این گونه دعاوی حمایت نمی کند.
در طی دادرسی اشکار شد که حسابهای مخفی متعددی برای اینگونه استفاده ها ایجاد شده بودند.

 

 

9- یک نظریه فلسفی در مورد فساد

فلاسفه و مذهبیون عکس العمل ها و پاسخهای متفاوتی به مشکل فساد ارائه کرده اند .  افلاطون در کتاب  جمهور ، به طبیعت فاسد تشکیلات سیاسی اشاره دارد، و توصیه می کند فیلسوف ها در» پشت دیوار پناه بگیرند » تا خود را بنحوی بی معنی فدا نکنند.

 

 

 


منابع و لینکها

 

1- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B4%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C

2- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B3

3- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%B2%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C

4- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C

5- Morris, S.D. (1991), Corruption and Politics in Contemporary Mexico. University of Alabama Press, Tuscaloosa

6-Senior, I. (2006), Corruption – The World’s Big C., Institute of Economic Affairs, London

7- Kaufmann, Daniel; Vicente, Pedro (2005). «Legal Corruption» (PDF). World Bank

8-  https://www.unicist-school.org/theoryofevolution/unicist-ontology/

9- Peter Belohlavek (June 2017). «Social Corruption and Corruption Inhibitors as a Complex Adaptive System». SSRN

10-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6_%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%B9

11- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1

12-   https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B4%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D8 %AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D8%B0%DB%8C  -13  –

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D8%B0%DB%8C  -14-

15- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%A7

16 –  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%E2%80%8C%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF

17-  https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_Lithuania#Kaunas_golden_toilet_case

18 –    http://www.isbu-association.org/all-about-shipping-containers.htmf

19 – https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1_%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3

20 –  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%86%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C

21-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87

22-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87

23 –  https://en.wikipedia.org/wiki/Constitutional_economics

24-     https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Corruption_in_the_education_system

25-  https://sites.google.com/site/araratosipian

26-  Osipian, Ararat. (2012). Economics of Corruption in Doctoral Education: The Dissertations Market. Economics of Education Review, 31(1), pp. 76–83.</ref>

27-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%88

28-  <ref>Graeff, P., Sattler, S., Mehlkop, G. and Sauer, C. (2014). «Incentives and Inhibitors of Abusing Academic Positions: Analysing University Students’ Decisions about Bribing Academic Staff» In: European Sociological Review 30(2) 230–41. 10.1093/esr/jct036</ref> 

30-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B4%D8%B9%DB%8C%D8%A7

31- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B3

32-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%85

33-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE_%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84_%D9%88_%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

34-   https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA

35-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%87%D8%AF_%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF

36-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%86_%D9%84%D9%88%D8%AA%D8%B1

37- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%D8%B1%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87

38-    <ref> Ninety-five Theses.

39- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87

40-  https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Corruption_in_religion

41-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B1_%D8%B4%D9%88%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%88%D8%B1

42-   https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Corruption_in_philosophy

43- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Corporate_corruption

44- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%B1%D9%85%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

45-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%88%D8%B1%DA%86%D9%88%D9%86_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%DB%B5%DB%B0%DB%B0

46- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA_%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C

47- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D9%88%D9%84%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C

48- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Arms_for_cash

49– https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5_%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3_%D9%81%D8%B3%D8%A7%D8%AF

50- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA_%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84

51- <Overview of corruption and anti-corruption in Angola» (PDF). Transparency Internationa

52- https://en.wikipedia.org/wiki/Mitterrand%E2%80%93Pasqua_affair

53- «Angolagate: les principaux acteurs de l’affaire». Le Figaro. 2007-03-28.

54- <ref> Wang, Peng (2013). «The rise of the Red Mafia in China: a case study of organised crime and corruption in Chongqing». Trends in Organized Crime. 16 (1): 49–73. doi:10.1007/s12117-012-9179-8.

55-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D8%B0%DB%8C

56-  Dobos, Ned (14 September 2015). «Networking, Corruption, and Subversion». J Bus Ethics: 1–12. doi:10.1007/s10551-015-2853-4 – via link.springer.com

57- .https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C

58-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%88%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C

59 https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Corruption_and_economic_growth

60-  https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Causes_of_corruption

61-  https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Preventing_corruption

62-  https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-economics-080511-110917?journalCode=economics

63-  https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Enhancing_Civil_Society_Participation

64- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Anti-corruption_programmes

65-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%88_%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87_%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C

66-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87_%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1

67- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

68-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA_%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84

69- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86

70-  Reuters. 2017-05-03. Retrieved 2017-05-11

71- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#Examples_of_legal_corruption

72- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#%22Specific%22_legal_corruption:_exclusively_against_foreign_countries

73-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7

74-  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87_%DB%8C%D9%88%D8%B1%D9%88

75- Schattenwirtschaft – Umfang in Deutschland bis 2015 – Statistik». Statista

76- https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption#A_Siemens_corruption_case

77- https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%DB%8C%D9%85%D9%86%D8%B3

 

 

 

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s